Otišao sam u Alfamu potražiti lisabonsku autentičnost. Uostalom, to je najkarakterističnija i najstarija četvrt Lisabona. Izbacio sam svoje antene i pokušao sve to usisati. Klima, povijest, građevine, riječi.

Strme ulice. Jednom oštro gore. Spuštam se još teže. I onda opet gore. Opet sam mokar. 23 sata je, ali Alfama još dugo neće zaspati. Roditelji polako guraju kolica s bebama. Djeca igraju nogomet na trgu ispred Muzeja Fada. Najbolji je pomalo neugledni 12-godišnjak koji u jednoj ruci drži vrećicu čipsa i nosi japanke. To ga ne sprječava u vještom odbijanju lopte i izvođenju spektakularnih trikova. Uspostavlja kontakt očima s turistima i potiče ih na zajedničku igru. Oni koji to ignoriraju doživjet će neugodno iznenađenje. Dečko je u izvrsnoj formi, mislim da ga nitko danas ne može pobijediti.

Unatoč kasnim satima, posvuda se čuje buka i splet jezika. Portugalski jezik – šuštav i pomalo prljav – ovdje je u manjini. Iz obližnjih pubova i restorana mogu se čuti fado pjesme za turiste. Dramatično, tužno, ali i pomalo teatralno. Elegantno odjeveni konobari dovikuju prolaznicima: samo danas, autentična portugalska glazba, večera u 3 slijeda za 50 eura po osobi! Zvuči primamljivo? Taman za džepove bogatih američkih turista.

Idem dalje i pitam se zašto je ovdje tako lijepo kad je tako ružno. Otrcani zidovi, fasade koje dugo nisu obnavljane, hlače i čarape koje vise na konopcima u svakom drugom prozoru. Ulazna vrata apartmana su otvorena. Krajičkom oka vidim polugoli par kako leži na madracu i gleda TV.

Ponekad se kaže da ne biste željeli sresti ovog ili onog tipa u mračnoj ulici. Alfama se sastoji samo od mračnih i uskih ulica. Pomalo zapuštenih, vijugavih, ispunjenih tijesnim prolazima i bezbrojnim stepenicama. Srećom, ovdje ne susrećem sumnjive likove. Za razliku od prije desetak godina, kada nisam mogao mirno hodati, a da mi netko ne pritrči ili ne vikne iz uličice: ei Maradona você quer comprar haxixe! Ili: maconha, olha só os olhos!

Netko je izgubio mačku. Vjerojatno se pridružio nekoj od bandi koje su lutale tim područjem. Sudeći po veličini i općoj lijenosti ovih tipova (jedinih koje sam ikada upoznao), ide im sasvim dobro. I posluju potpuno legalno.

U potrazi za izgubljenom autentičnošću

Otišao sam u Alfamu jer sam tražio lisabonsku autentičnost. Uostalom, to je najkarakterističnija i najstarija četvrt Lisabona. Obavezno mjesto za svakoga tko želi dotaknuti pravu portugalsku bit. Pa sam izbacio svoje osjetljive antene i pokušao sve to usisati. Klima, povijest, građevine, riječi.

Krenite u potragu za lisabonskom autentičnošću

Ali Alfama nije dovoljna. Nestrpljivo provjeravam poznate vidikovce kao što su Miradouro Das Porto Da Sol (koji je nekoć služio kao istočna ulazna vrata u grad) ili Miradouro Graça, u čijoj sam blizini bio odsjeo. Ipak, pohlepno kušam Pastéis de Nata iz navodno najbolje slastičarnice u gradu (Pastéis de Belém), divim se muralima i zastajem kod gotovo svake zgrade ukrašene raznobojnim azulejosima. Nienasycony odbywam przejażdżkę tramwajem 28 i vidim ruševine rimskog kazališta. Sjedim u parku Estrela, koji očito vrlo često posjećuju mještani. Trenutak kasnije, vodič kojeg sam angažirao priča mi o tome kako je Portugal nekada bio svjetska sila, imao ogromne zalihe zlata i soli i kakav je bio život za vrijeme diktature Antónija Salazara. S emocijama u glasu spominje i brojne potrese i tsunamije koji su pogodili glavni grad.

I kad mi se učini da skoro dodirujem jezgru Lisabona, odraz me pogodi kao gromom.

Jedna sekunda. Je li ovo iskustvo autentičnosti? Moje višednevno šetanje po obveznim kontrolnim točkama za turiste? To je pomalo kao da kažem da poznajem pravi Krakow jer sam jeo obwarzanek i vidio Dvoranu sukna, ili znam Prag jer sam posjetio Kafkin muzej i slijepo naletim na Karlov most.

Svugdje je isto

Zadubljen u svoje misli, nisam ni primijetio da sunce izlazi i da sviće novi dan. Trbuh mi je zakrulio. Srećom, u Lisabonu ne nedostaje sjajnih mjesta za doručak. Među najboljima su: Seventh Branch Chiado, Quase Café i Pasteleria Santo Antonio.

Nakon 10 minuta sam tu. Umoran, naručim nešto i nakon nekog vremena doživim food porn ispunjenje. Šaren je, raznolik i ukusan. Posvuda čujem radosne glasove i razgovore. Portugalski je ovaj put dominantan jezik. A kava ima bolji okus nego ikad.

Ispostavilo se da pravi Lisabonci zapravo vole spora jutra, sastanke s prijateljima, dobru kavu i doručke. Upravo to volim – autentični stanovnik velikog grada 3000 kilometara istočno od Lisabona.

Pogledajte Lisabon očima lokalnog stanovništva

FAQ

Instagram

Tražite određeno mjesto?